Verbindende communicatie

Wat is verbindende communicatie?


In Nederland wordt het vaak verbindende communicatie genoemd. In het buitenland staat het bekend als geweldloze communicatie. Marshall Rosenberg is de grondlegger.


Buiten dat het een communicatiemodel is, is het principe ook een filosofie, die handvatten voor een levenshouding geeft. Verantwoordelijkheid nemen om te leven met respect voor jezelf en van daaruit respect voor anderen en de omgeving.


Rode draad 

Empathie hebben voor jezelf en de ander is de rode draad in verbindende communicatie.

Empathisch luisteren is erkennen van gevoelens en behoeftes bij de ander, ook al begrijp je het niet of ben je het niet met iemand eens. Het is niet: toegeven, maar wel erkennen.


Opbouw

Het communicatiemodel van verbindende communicatie is opgebouwd uit:

1. een waarneming, 2. gevoel, 3. behoefte en 4. een verzoek.


1. Waarneming

Beschrijf objectief wat je ziet. Het gaat hier niet om wat je vindt of voelt, alleen wat je waarneemt. 
Wanneer er niet over een waarneming gesproken wordt, is het risico aanwezig dat iemand dit beschouwt als een interpretatie, een oordeel. De ander voelt zich dan vaak aangevallen en kan daardoor in de weerstand schieten.

Een objectieve waarneming geeft helderheid.



2. Gevoel

Wanneer je je bewust wordt van je gevoelens, is de volgende stap om naar de onderliggende behoeften te kijken of te zoeken. Elk ongemakkelijk gevoel wijst erop dat een of meerdere behoeften niet vervuld zijn. Elk fijn gevoel op een behoefte die wel is vervuld.


3. Behoefte

Alles wat iemand doet of niet doet, doet de persoon om een eigen behoefte te vervullen. Dit betekent ook dat ieder oordeel wijst op een (on)vervulde behoefte.


Een voorbeeld

Een ‘nee’ van iemand te horen krijgen, is geen afwijzing naar jou als persoon, maar een uiting van een wens of een verlangen van die ander. Kun je zoeken naar de ‘ja’ achter de ‘nee’. Waar zegt die ander wel 'ja' tegen?


4. Verzoek

Wat heb jij nodig om je behoefte te vervullen?  Wat wil je wel? Als je dit niet weet, bedenk dan wat je niet wil en draai het om.


Een verzoek is geen eis. Het is goed om te beseffen dat iemand ook nee kan zeggen.

Het mooie is dat je dan op zoek kan gaan waar er wel een echt 'ja!' zit. Je hoeft namelijk geen compromis te sluiten. Je kunt in gezamenlijkheid kiezen wat voor jullie beiden het beste is. 


“You don't have to be brilliant.

It's enough to progressively become less stupid."

Marshall Rosenberg


Wat levert het op?


Ik ben overtuigd van de voordelen van het toepassen van verbindende communicatie. Of het nu thuis is of op het werk. Ik zie de volgende voordelen:


Verbeterde teamdynamiek

Mensen en teams leren beter samenwerken en conflicten oplossen. Dit leidt tot een harmonieuzere werkomgeving en verbeterde productiviteit.


Effectievere leiderschapsvaardigheden

Leiders luisteren beter naar hun teamleden. Dit resulteert in beter presterende teams en een hogere tevredenheid onder medewerkers.


Minder arbeidsconflicten

Het toepassen van verbindende communicatie helpt bij het voorkomen en oplossen van conflicten door het bevorderen van open en respectvolle communicatie. 



    Verhoogde klanttevredenheid

    Medewerkers die getraind zijn in verbindende communicatie ontwikkelen een dieper inzicht in de behoeften en emoties van klanten. Door empathie te tonen en actief te luisteren, kunnen zij effectief communiceren en oplossingsgerichte gesprekken voeren.

    Dit resulteert in een hogere klanttevredenheid en loyaliteit.


    Positieve bedrijfscultuur

    Bedrijven creëren een cultuur van respect, inclusie, empathie en samenwerking. Het versterkt het imago van het bedrijf als een gewaardeerde werkplek.